wildlife.reismee.nl

Sonja had in Zuid Afrika de tijd van haar leven!

Sonjaging met het Wildlife & TravelProgramma van Travel Active naar Zuid Afrika! Lees hier avonturen:

Inmiddels alweer enkele jaren geleden heb ik samen met een vriendin een rondreis door Kenia gemaakt. Een ding stond voor mij vast; ik moest en ik zou terug naar Afrika, maar dan op een andere manier!

De Afrikaanse dieren hadden mij zo gefascineerd dat ik een manier zocht om naar Afrika te kunnen gaan, maar, indien mogelijk, ook met/ voor deze dieren te werken; ik wilde middenin de Afrikaanse natuur staan en niet langs de zijlijn als toerist! Na een tijdje op internet gezocht te hebben, tipte een vriendin mij over Travel Active en hun Wildlife&Travel programma en dit was precies wat ik zocht!

Vrijwel direct heb ik me toen aangemeld en ging de aanmeldprocedure van start en kon ik inkopen gaan doen voor mijn avontuur! Travel Active heeft mij bij de voorbereidingen goed geholpen; alleen het vliegticket en de aankopen heb ik zelf moeten regelen, maar indien gewenst kan er ook door hun voor een vliegticket gezorgd worden.Het eerste project waar ik uiteindelijk terecht kwam was Moholoholo; een rehabiliteitscentrum voor wilde dieren. Dit varieerde echt van roofvogels tot cervals (sort roofdier), leeuwen en ga zo maar door. Sommige dieren zijn zo door mensen toegetakeld of teveel aan mensen gewend waardoor ze niet meer in de vrije natuur uitgezet kunnen worden en die werden daar onder zeer goede omstandigheden en met veel vrijheid gehouden, maar wel gebruikt voor onderwijsdoeleinden. Zo hadden wij bijvoorbeeld een 'tam' luipaard letterlijk in de achtertuin lopen; heel onwerkelijk allemaal! Ook gingen we vaker met Brian Jones (de beheerder, ook bekend van National Geographic) op pad; een man die al zo'n 40 jaar lang in de wildernis rondloopt en werkelijk ieder spoor en ieder geluid van een dier herkent! Via hem kwamen we dus ook uit bij de topper van mijn reis; 6 leeuwinnen met welpjes die een zebra verorberen.

Ineens sta je dan op 3 meter afstand in een open wagen oog in oog met deze wilde leeuwen die niet in het minst in jou geïnteresseerd zijn; af en toe kijken ze eens in de lens van je camera, maar verder eten ze onverstoorbaar verder..prachtig! Als er dan nog heel statig een mannetjesleeuw vlakbij de wagen komt kijken, stokt je hart wel even in je keel hoor! Wat een belevenis! Het werk in zo'n park is niet alleen maar 'leuk met beestjes spelen'; er moet ook gewerkt worden, dus hokken schoonmaken e.d. hoort ook zeker bij je werk en het voeren van cavia's en ratten aan roofvogels moet je ook kunnen, maar als je je daar eenmaal overheen hebt gezet; dan heb je ook een onvergetelijke tijd!

Het tweede project waar ik aan deelnam was het Riverside Rehabilitation Centre; een rehabiliteitscentrum voornamelijk voor de locale apensoort; de vervet monkey. Dit was ronduit super; als je geluk hebt zit de zogenaamde babykooi vol met kleine babyaapjes die niks interessanter vinden dan in je t-shirt, aan je haar, in je broekzakken; kortom..overal aan te bengelen! Deze apen worden door veel boeren als ongedierte gezien en de kleine aapjes worden nog steeds door veel mensen als huisdier gehouden, totdat ze of in beslag genomen worden of ze gaan bijten en dan zijn ze ineens niet meer zo interessant en belanden ze in Riverside. Het doel van Riverside is om de dieren uiteindelijk weer in de vrije natuur uit te zetten en dat gaat in stappen, vooral bij de kleine diertjes die wel aan mensen maar niet aan andere apen gewend zijn. Beetje voor beetje worden ze in steeds grotere kooien bij elkaar gezet, totdat ze mensen ontwend zijn en ze klaar zijn voor hun nieuwe leven in vrijheid! Al met al was dit een super project om aan mee te mogen helpen; heel kleinschalig en de mensen zijn superaardig!

Na zo'n reis duurt het altijd weer even voordat ik weer gewend ben aan het Hollandse leven, maar inmiddels heb ik het een plaatsje gegeven en kan ik terugdenken aan een geweldige tijd! Met de mensen van Riverside heb ik nog regematig contact via de e-mail; ik heb hun ook geholpen aan een bankrekening in Nederland. Je kunt daar namelijk een aapje adopteren; je betaalt iedere maand een klein bedrag voor dit beestje en daarmee kunnen zij en dit aapje en hun centrum weer financieren. Ik heb ook een klein 'zoontje' daar'; Smiley; een klein aapje van toen een half jaar oud.

Alles bij elkaar was dit een reis om nooit meer te vergeten en als je twijfelt; gewoon doen; je krijgt er geen spijt van!

Sonja Rademakers

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active