wildlife.reismee.nl

Mirjam heeft heel veel geleerd en gedaan

Mijn naam is Mirjam en ik heb in mei en juni meegedaan aan het Wildlife & Travel programma in Zuid-Afrika.

Ik had een beetje een rare reden om naar Afrika te gaan: in september zag ik namelijk een vacature in een paardeblad om in Japan te gaan werken, daar heb ik op gereageerd en tegen mijn baas gezegd dat ik geen nieuw contract meer wou. Uiteindelijk ging Japan niet meteen door, maar zat ik wel met een aflopend contract en veel zin om naar het buitenland te gaan. Toen zag ik op internet de mogelijkheid om naar Afrika te gaan en daar met dieren te werken. Dat leek mij echt ideaal omdat ik wel naar het buitenland wou, maar niet om een beetje bij een hotel te hangen en niks te doen.
Travel Active heeft me gevraagd om iets over mijn (werk)vakantie te schrijven. Ik zal proberen oméén mooie gebeurtenis uit te zoeken en op te schrijven, want ik heb in die twee maanden wel genoeg meegemaakt om een boek over te schrijven. Maar hoe moet ik nu kiezen wat ik het liefst wil vertellen. Wil ik het over de dode olifant in Krügerpark hebben, die zo vol met gieren en roofvogels zat dat je bijna niet meer kon zien dat er een olifant onder zat? Of over de buitenrit die ik bij off beat heb gemaakt, dat we gewoon op nog geen 6 meter van een giraffe reden met onze paarden? Of van de geluiden die je hoort als je in je bed ligt (hyena’s, nijlpaarden, leeuwen)?
Wat eigenlijk het meeste indruk op mij heeft gemaakt was wel de “ecco ranger” cursus die ik via het Jabulanie project heb mogen volgen. Dat was een officiële cursus om in Afrika toeristen rond te leiden. Die cursus duurde een week en aan het eind van de week moest je in staat zijn om een rondleiding door de omgeving te kunnen organiseren en begeleiden. Je moest sporen van dieren kunnen herkennen en een kilometer kunnen volgen, je moest gevaarlijk wild op een veilige manier kunnen benaderen en de meest voorkomende vogels, zoogdieren en bomen kunnen herkennen en er iets over kunnen vertellen.

De eerste dag dat we op pad gingen om dierensporen te gaan bekijken was echt heel moeilijk. Veel dieren kon ik nog niet eens herkennen als ze voor me zouden staan, laat staan dat ik weet hoe ze er aan de onderkant uitzien. Je moet bij sommige dieren echt op de stand van de nagels letten en kijken of je haarafdrukken ziet tussen de kussentjes.

Om de bomen te leren moesten we allemaal een herbarium maken en daar de Engelse, Latijnse en Afrikaanse naam bij schrijven en een manier waarop mensen de boom gebruiken en een manier waarop dieren de boom gebruiken. Van de ‘Magic guarrie” kun je de jonge twijgen als tandenborstel gebruiken en de buffel gaat tijdens een gevecht met zijn kont in de “buffalo thorn” staan, zodat ie daar niet wordt aangevallen. Dat zijn best grappige dingen om te weten en dus ook in je rondleiding met toeristen te vertellen.
We kregen ook les in schieten. Als je namelijk een groep toeristen moet begeleiden in een “big 5” gebied moet je een geweer bij je hebben. Ik had nooit verwacht dat de terugslag zo heftig zou zijn. We moesten namelijk met best een zwaar kaliber geweer schieten. De eisen die aan het schieten worden gesteld waren voor mij echt niet te halen. Je moet binnen 15 seconden 3 schoten lossen. Op 15, 25 en 50 meter afstand. En ze moeten dan ook nog eens allemaal raak zijn. Ik ben al blij als ik in 15 seconden 1 raak schot kan lossen.

Ik had aan het begin van de week nooit verwacht dat ik zoveel zou leren. Maar aan het eind van de week kon ik behoorlijk veel sporen, vogels en bomen herkennen en er ook iets over vertellen. Ik ben natuurlijk geen officiële gids, maar ik weet nu wel meer dan de gemiddelde toerist en daardoor is mijn (werk)vakantie echt geslaagd.
Eenmaal weer terug in Nederland lijkt het echt heel raar dat ik zoveel gedaan en geleerd heb, terwijl het als je daar zit heel normaal lijkt.
Mijn tijd in Afrika heeft me wel duidelijk gemaakt dat ik echt nog veel meer van de wereld wil zien en dat gaat ook wel lukken. Ik ben bezig met de voorbereidingen voor mijn volgende reis, in januari vlieg ik alsnog naar Japan om daar eens 14 maanden rond te kijken.

Mirjam Brinks

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active